loading...

سایه

سیاسی احتماعی

بازدید : 363
يکشنبه 3 آبان 1399 زمان : 7:37

رزمایش سالانه پدافند هوایی کشور امسال همچون برخی سالهای قبل به صورت مشترک بین ارتش و سپاه و تحت فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الأنبیاء و با نظارت فرماندهان ارشد نظامی‌کشور در گستره بیش از نیمی‌از کشور و با درگیر کردن چند منطقه پدافند هوایی خصوصاً منطقه پدافند هوایی شمال که امروزه به صورت جدی در حال رصد و آمادگی صد در صد عملیاتی به خاطر جنگ جدید قره باغ است صورت گرفت.

در منطقه اصلی این رزمایش شلیک‌های متعدد و پرتعداد پنج نوع سامانه موشکی که رسانه‌‌‌ای شد نشان از عزم جدی برای به حداکثر رساندن توانایی عملیاتی نیروهای پدافند هوایی کشور و ارزیابی جدی آمادگی آنها دارد. این رزمایش‌ها با سختگیری‌های فرماندهان و نظارت مستقیم بالاترین رده عملیاتی کشور گام مهمی‌در راستای حفظ آمادگی دفاعی و رزمی‌کشور است که هر ساله در نیروهای مختلف صورت می‌پذیرد.

در این رزمایش با استفاده از شبکه یکپارچه پدافند هوایی و رادارهای هشدار زودهنگام، رادارهای نظارتی و سامانه‌های شنود و جنگ الکترونیک و نیز سامانه‌های پدافند هوایی موشکی، در دو حالت شبیه‌سازی اهداف و اصابت الکترونیکی و نیز رزمایش گرم با شلیک واقعی موشک‌ها اقدام به ارزیابی سامانه‌ها، آموزش‌های نفرات و هماهنگی بین اجزاء شبکه گردید ودر ادامه به بررسی جنبه‌های مختلف این رزمایش خواهیم پرداخت.

به گفته سخنگوی رزمایش، علاوه بر سامانه‌هایی که تصاویری از آنها منتشر شد، سامانه‌های جدیدی نیز در معرض آزمایش در محیط شبه عملیاتی رزمایش قرار گرفتند که فعلاً توضیحاتی راجع به آنها داده نشده اما احتمالاً برخی سامانه‌هایی که در گذشته از وجود آنها خبر داده شده مانند سامانه پدافند لیزری یا سامانه‌های برد کوتاه ساخت داخل که مشابه برخی سامانه‌های خارجی هستند از جمله سامانه‌های تحت آزمایش بوده اند.

در تصاویر منتشر شده نیز تغییراتی روی برخی سامانه‌ها قابل شناسایی بود؛ نصب یک دوربین اپتیکی حرارتی جدید به جای دوربین قدیمی‌سامانه تور-ام-1 با قابلیت عملکرد در تمام ساعات شبانه روز و شرایط جوی مختلف، نصب سامانه‌های هشدار دهنده قفل لیزری روی رادارهای سامانه مرصاد، تغییراتی در رادار نجم مورد استفاده در سامانه 15 خرداد و برخی تغییرات جزئی در پرتابگر سامانه مرصاد-16 و تغییرات جزئی دیگر در موشک‌های سامانه سوم خرداد از جمله موارد قابل تشخیص در سامانه‌ها بود.

سامانه تور-ام-1 مجهز شده به دوربین حرارتی جدید در رزمایش اخیر

* قدیر و بشیر و مراقب و کاشف-99 رادارهای فعال در رزمایش

در این رزمایش از رادارهای هشدار اولیه قدیر که اخیراً دو دستگاه از آن به شبکه پدافند هوایی کشور اضافه شد با برد بیش از 1000 کیلومتر و قابلیت کشف انواع اهداف تا ارتفاع 300 کیلومتر استفاده شد.

این رادارها در مقابل اهداف دارای سطح مقطع راداری پائین، دارای برد قابل توجه 350 کیلومتری هستند. اینکه چطور این رادار آرایه فازی و سه بعدی به چنین برد قابل توجهی در برابر اهداف رادارگریز دست می‌یابد، به گزارش مستقلی نیاز دارد اما به طور خلاصه عملکرد در طول موج‌های هم مقیاس با اجسام پرنده در فرکانس‌های HF/VHF/UHF و تغییر دائم فرکانس سبب کشف اهداف مختلف با استفاده از تکنیک تشدید یا رزونانس می‌شود.

رادار برد بلند قدیر

اطلاعات این رادار به کل شبکه پدافند هوایی کشور داده می‌شود. در ادامه رادارهای آرایه فازی و پیشرفته دیگر همچون مراقب با برد 400 کیلومتر و بشیر با برد بیش از 300 کیلومتر کار جستجو و کشف اهداف را برای در اختیار قرار دادن اطلاعات اهداف به سامانه‌های موشکی پدافندی به انجام می‌رسانند. این رادارها کار تغذیه اطلاعاتی یک یا چند آتشبار از سامانه‌های موشکی را بر عهده دارند.

همین روش در کشف و انهدام پهپاد پیشرفته جاسوسی و نظارتی گلوبال‌هاوک آمریکایی در خرداد سال 98 مورد استفاده قرار گرفت.

پس از این رادارها، نوبت به رادارهای خود سامانه‌های موشکی می‌رسد که روی اهداف کشف شده توسط رادارهای لایه‌های بیرونی فوق الذکر، روی هدف تخصیص داده شده به سامانه قفل راداری کرده و موشک را به سمت هدف شلیک کنند.

رادار بشیر

رادار مراقب

رادار جدید و برد کوتاه کاشف-99 که با فرکانس کاری بالا و طول موج پائین کار کشف ریزپرنده‌ها تا 300 هدف همزمان در برد 12 کیلومتری بر عهده دارد، از جمله رادارهای مستقل حاضر در منطقه رزمایش بود.


برچسب‌ها: رزمایش, پدافند هوایی, موشک باور, رکوردزنی
شناسایی ۶۱۳۴ بیمار جدید کرونایی/ ۳۳۵ نفر فوت شدند
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

آرشیو
آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی